Culinaire Trends in 2021

Culinaire Trends in 2021

Lokaal geteelde groenten en fruit, veganistische menu’s, algenburgers, aan tafel zonder mobiele telefoon, eten zonder eerst snapshots van je bord te maken, de grote behoefte aan samen na een lange periode van lock downs en gescheiden zijn: gewoon gezellig samen eten….? Wat gaan de nieuwe trends worden in 2021 op culinair gebied?

Circulair

Een voorbeeld van circulaire trend in horeca bedrijfskleding gemaakt van gerecyclede petflessen, wol en Spandex voor meer comfort. In een driedelig pak zitten gemiddeld 33 petflessen verwerkt. Moderne bedrijfskleding, collecties uit voorraad of op maat gemaakt voor zaken die modieus voor de dag willen komen.

Upgrade van Oud Hollands

De Nederlandse identiteit in voeding blijft commercieel interessant. Een kroket of bitterbal, puddingbroodjes, tompoucen, bitterballen, stroopwafels en saucijzenbroodjes met een vegan twist. Klassieke producten worden in hogere kringen herwaardeerd en worden aangepast aan de moderne tijd. Verschillende BN-ers hebben onlangs deze vernieuwde producten gepromoot in hun tv-programma’s.

Ghostkitchens

Ghostkitchens zijn een logisch onderdeel van de circulaire economie waar het concept delen is het nieuwe hebben de scepter zwaait. Millenials en hun flexibele op beleving gebaseerde levensstijl zijn de grote inspiratie voor Ghostkitchens. Ghostkitchens is een verzamelnaam voor verschillende concepten. Je kunt hierbij denken aan thuiseten bij een hobbykok en aan het delen van een productiekeuken door verschillende koks die niet zelf een restaurant willen starten en vanuit daar verschillende concepten lanceren.

Africa oh Africa I hear your Drums

Aziatisch, Caribisch, landen zoals Peru en Brazilië en Korea hebben de trendlijn gekleurd afgelopen jaren. Afrika zit in de lift, de steden zoals Accra, Nairobi, Lagos groeien uit tot megacities. Omdat veel keukens in andere delen van de wereld weer geënt zijn op de Afrikaanse keuken zie je dat er een soort zoektocht op gang is gekomen naar de herkomst hiervan, de oorspronkelijke recepten. ‘Zo krijgen authentieke graansoorten zoals teff, sorghum en fonio weer een podium. Ze zijn niet alleen veel gezonder dan onze klassieke graansoorten maar ook enorm aantrekkelijk om te telen in een veranderend klimaat. De teelt heeft minder water nodig, groeit sneller en brengt gezonde voedingsstoffen voor de bodem.

Servies met een feel-good verhaal

Borden gemaakt van zand van eigen bodem, herbruikbare disposals, ecopackaging, met de handgemaakt, klimaat positief, plasticvrij. Het verlangen naar een betere wereld en een gezond milieu klinkt door in de presentatie van ons eten. Van tafelkleden, tot borden en bestek. Zoals IKEA ooit begon met een goed verhaal en een goede feel bij ieder product, zo is deze beweging langzaam een trend aan het worden in het culinaire veld.

Circulair

Een voorbeeld van circulaire trend is bedrijfskleding gemaakt van gerecyclede petflessen, wol en Spandex voor meer comfort. In een driedelig pak zitten gemiddeld 33 petflessen verwerkt. Moderne bedrijfskleding, collecties uit voorraad of op maat gemaakt voor zaken die modieus voor de dag willen komen. Meer informatie over trends, ontwikkelingen en catering vind je op cateringgroep.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top